استخر پلیمری

استخرهای پلیمری در ایران، از اوایل دهه ۸۰ شمسی رواج پیدا کردند ، این نوع استخر ها به دلیل عمر بالا و هزینه کمتر نسبت به استخر بتنی در صنعت و کشاورزی رایج هستند.

 قیمت استخر پلیمری  
امروزه برای احداث استخر کشاورزی، بیشتر از بستر خاکی با پوشش ورق ژئوممبران استفاده میشود که به این نوع استخرها، استخر پلیمری گفته می‌شود.
احداث استخر های پلیمری و یا ژئوممبران سریع تر از استخر های بتنی انجام میپذیرند البته که بر روی بستر بتنی هم قابل اجرا هم می‌باشد.
ژئوممبران های مشکی رنگ طول عمر بالاتری به دلیل کربن بلک استفاده شده در ساختارشان، نسبت به انواع رنگی دارند به همین سبب اکثریت استخر های پلیمری که مشاهده می‌کنید به رنگ مشکی هستند.
از مزیت استخر های پلیمری می‌توان به قابلیت استفاده دو منظوره جهت ذخیره آب، پرورش ماهی و مخازن آب شرب اشاره کرد زیرا ژئوممبران به دلیل ترکیبات شیمیایی پلی اتیلنی و بیولوژی ماده ای خنثی می‌باشد.
استخر های پلیمری صرفا برای ذخیره آب کشاورزی استفاده نمیشود، به دلیل خنثی بودن و عدم واکنش شیمیایی، ژئوممبران بهترین گزینه برای احداث استخر های ذخیره اسید و حوضچه های هیپ لیچ و لیچینگ و بسیاری موارد دیگر نیز قابل استفاده است.از مزایای مهم استخر پلیمری یا ژئوممبران می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1. نصب آسان و سریع
  2. طول عمر ۲۰ الی ۴۰ ساله (البته شرایط محیطی و ترکیبات مواد اولیه نقش به سزایی در تعیین طول عمر ژئوممبران دارند)
  3. مقاومت حرارتی بالا
  4. استقامت بالا در برابر فشار آب
  5. وجود ضخامت های مختلف برای انواع عمق ها و بستر ها
  6. خنثی بودن پلی اتیلن ها در برابر آلودگی ها و مواد افزودنی
  7. نچسبیدن جلبک و خزه ها به دیواره و کف استخر
  8. قابلیت تعمیر و ترمیم در صورت آسیب و یا پارگی
  9. غیر قابل جویده شدن توسط جوندگان موذی

کاربردهای استخر پلیمری:

قیمت استخر پلیمری

پرورش ماهی

استخرهای پلیمری به علت اندازه قابل تنظیم و سهولت در نگهداری محیطی ایده آل برای پرورش ماهی می باشد. برای اطمینان از شرایط بهینه برای رشد ماهی، باید عواملی مانند کیفیت آب، هوادهی و سیستم های فیلتراسیون را در نظر گرفت. نظارت منظم و تنظیمات لازم به منظور ایجاد یک استخر پرورش ماهی پر رونق لازم و ضروری است.

برداشت آب باران

حوضچه های پلیمری به عنوان سیستم های جمع آوری آب باران عالی عمل می کنند و به شما امکان می دهند آب باران را برای اهداف مختلف جمع آوری و ذخیره می‌کند. برای هدایت آّ باران به داخل حوضچه از سیستم های ناودانی استفاده می شود و لازم است برای اطمینان از کیفیت آب، یک سیستم فیلتراسیون اضافه شود. آب باران برداشت شده را می توان برای آبیاری، آبیاری دام و یا حتی به عنوان منبع ذخیره آب در دوره های خشک استفاده کرد.

قیمت استخر پلیمری میانه

نحوه نگهداری و مراقبت از استخر پلیمری

  • به طور مرتب حوضچه را برای هر گونه علائم آسیب، نشتی یا فرسودگی بررسی کنید.
  • اطراف را از زباله هایی که ممکن است آستر را سوراخ کنند، دور نگه دارید.
  • پارامترهای کیفیت آب را پایش کنید و شرایط مناسب پرورش ماهی یا ذخیره آب باران را حفظ کنید.
  • برای جلوگیری از انباشته شدن رسوبات یا رشد جلبک، روش های تمیز کردن مناسب را اجرا کنید.

استخر کشاورزی در تهران

قیمت پلیمر استخر کشاورزی

استخر پلیمری در میانه 

قیمت استخر پلیمری در میانه

استخر پلیمری در تبریز

استخر پلیمری در تبریز

استخر نایلونی در آذربایجان شرقی

استخر پلیمری در آذربایجان شرقی  

نتیجه گیری

استخرهای پلیمری یک راه حل عملی و مقرون به صرفه برای پرورش ماهی و برداشت آب باران هستند. با درک فرآیند ساخت و ساز و پیروی از پروتکل های نگهداری مناسب، می توانید یک سیستم مدیریت آب پایدار ایجاد کنید که نیازهای خاص شما را تامین کند. چه یک پرورش دهنده ماهی باشید که به دنبال توسعه فعالیت خود هستید یا فردی آگاه به محیط زیست که به دنبال صرفه جویی در آب است، استخرهای پلیمری انتخابی قابل اعتماد هستند. امروز در یک حوضچه پلی سرمایه گذاری کنید و پتانسیل استفاده کارآمد از آب و صرفه جویی را باز کنید.