ژئوممبران

مزرعه پرورش میگو

استخر پرورش میگو

استخر پرورش میگو

داشتن یک کسب‌وکار مزرعه پرورش میگو نمونه‌ای امیدبخش از فعالیت اقتصادی در بخش آبزی‌پروری است. معمولاً، این فعالیت پرورش بیشتر در مناطق ساحلی انجام می‌شود.

همراه با افزایش تقاضا برای میگو در بازار جهانی، بسیاری از افراد شروع به علاقه‌مندی به این حوزه می‌کنند. چه بسا، کسب‌وکار پرورش میگو نتایج بسیار سودآوری دارد.

با این حال، پیش از شروع این کسب‌وکار، برخی از موارد باید مد نظر قرار گیرند تا کسب‌وکار شما ضرر نکند. بیایید این موارد را با هم بررسی کنیم.

5مورد ضروری قبل از احداث مزرعه پرورش میگو

۱. انتخاب مکان مزرعه مناسب انتخاب مکان استخر اولین چیزی است که باید هنگام شروع کسب‌وکار استخر پرورش میگو مد نظر قرار گیرد. هدف، دستیابی به مکانی مناسب و دقیق مطابق با معیارها است. یک مکان خوب برای استخر باید به سطح توپوگرافی، محتوای خاک و کفایت عرضه آب توجه داشته باشد.

۲. اطمینان از انتخاب بچه میگوی ایده‌آل، بچه میگو، به تخم میگو گفته می‌شود. این اصطلاح به میگو هایی اشاره دارد که وارد مرحله پس از لارو شده و آماده ورود به استخر هستند. بچه میگوی ایده‌آل تأثیر زیادی بر موفقیت پرورش میگو دارد.

بنابراین، برای کسانی که تازه کار پرورش میگو را شروع می‌کنند، انتخاب و آماده‌سازی بهترین بچه میگو را انجام دهید. معیارهای بچه میگوی ایده‌آل شامل عاری از بیماری و مقاوم بودن است.

۳. آماده‌سازی تجهیزات و ابزار مزرعه هنگام شروع کسب‌وکار پرورش میگو، تنها به زمین استخر و بچه میگو نیاز ندارید. بلکه مجموعه‌ای از ابزار برای پایداری پرورش شما نیاز است. از آنکو، چرخ‌های آبی، و پمپ‌ها، تا تجهیزات آزمایشگاهی شروع می‌شود.

هر استخر باید تجهیزات خود را داشته باشد و نباید به طور متقابل استفاده شود. زیرا این برای جلوگیری از سردرگمی در مورد نتایج بررسی وضعیت هر استخر است.

۴. اطمینان از مدیریت تغذیه درست در پرورش میگو باید به طور مناسب و مؤثر از نظر زمان و مقدار انجام شود. این به این دلیل است که بیشتر سرمایه در پرورش میگو صرف تغذیه می‌شود.

زمان تغذیه در کسب‌وکار پرورش میگو معمولاً در مدیریت تغذیه تنظیم می‌شود، که مقدار آن بر اساس سن میگو تنظیم و محاسبه شده است. علاوه بر این، منطقه تغذیه، سطح تغذیه و فرکانس تغذیه نیز در نظر گرفته می‌شود.

۵. انجام مشاهدات منظم کیفیت آب پیش از شروع کسب‌وکار پرورش میگو، آخرین چیزی که باید مد نظر قرار گیرد، مشاهده کیفیت آب است. با مشاهده کیفیت آب، هر عضو از کارکنان مزرعه می‌تواند تغییرات یا نوسانات در پارامترها که ممکن است به توسعه میگو آسیب برساند را تشخیص دهد.

معمولاً، مشاهدات کیفیت آب به صورت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی انجام می‌شود. اندازه‌گیری‌های پارامترهای فیزیکی می‌تواند مستقیماً زمان بودن در استخرها انجام شود. در حالی که پارامترهای شیمیایی و بیولوژیکی باید در آزمایشگاه انجام شود.

نحوه ساخت مزرعه (استخر) پرورش میگو

آماده‌سازی استخرهای پرورش میگو از مراحل حیاتی در فرآیند پرورش میگو محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که کف استخرها بسیار تمیز و آماده شود. وضعیت مناسب کف، شیب استخر و تسطیح دایک‌ها در ایجاد یک محیط مناسب برای پرورش میگو کمک بسیاری می‌کند. در سیستم‌های پرورش میگو در استخرهای خاکی، بهبود شرایط استخر پس از برداشت میگو از اهمیت بالایی برخوردار است. غذای طبیعی یکی از مهمترین منابع غذایی در استخر میگو محسوب می‌شود. این غذا حاوی پروتئین، ویتامین و عناصر معدنی است که غذای دستی نمی‌تواند آن‌ها را تامین کند. با آماده‌سازی مناسب، می‌توان میزان غذای زنده طبیعی در استخر را افزایش داد و همچنین به ثابت نمودن پارامترهای فیزیکی و شیمیایی کمک زیادی کرد. بنابراین، توصیه می‌شود که استخر جهت تولید پلانکتون‌های مفید در طول دوره پرورش آماده شود.

مراحل آماده سازی استخر پرورش میگو

انتخاب مکان مناسب

برای اینکه بتوانیم یک تجربه موفق در زمینه پرورش میگو داشته باشیم باید موقعیت مکانی مناسبی را برای این کار انتخاب کنیم. بوشهر و هرمزگان دو منطقه استراتژیک برای پرورش میگو هستند که سالیان زیادی است که در این دو منطقه پرورش میگو رواج دارد. دو گونه میگوی وانامی و میگوی اندیکوس در این مناطق پرورش داده میشود که با توجه به شرایطی که هرکدام از این دو نوع میگو دارند، پرورش داده میشوند. 

برای موقعیت دقیق محل احداث مزرعه پرروش میگو باید با کارشناسان خاک و آب مشورت کرد و ولی در حالت کلی پیشنهاد میشود که تا حد ممکن استخر پرروش میگو نزدیک به دریا باشد و همچنین امکان تامین آب محیا باشد. 

گود برداری و انتخاب شیب 

بعد از تعیین موقعیت مزرعه، نوبت به گود برداری و شیب سازی استخر است. در این مرحله نیاز است تا عمق مناسب و شیب مورد نیاز را ایجاد کنیم. ایجاد شیب یکی از عواملی است که باید با دقت انتخاب شود زیرا زمانیکه نیاز داریم تا استخر را لایروبی و یا شستشو دهیم، این مورد میتواند تاثیر گذار باشد. 

عایق بندی مزرعه پرورش میگو

برای عایق بندی مزرعه باید از موادی استفاده نمود که آنتی باکتریال باشد و شامل مواد سمی از جمله NH4,H2S,NO2,CH4 که بسیار برای میگو ضرر دارد، نباشد. در همین راستا عایق بندی استخر پرورش میگو باید از ورق های ژئوممبران استفاده شود که هم آنتی باکتریال هستند، هم عایق مناسبی برای پوشش کف استخر است. به ژئوممبران لاینر هم گفته میشود که علاوه بر عایق بندی مزرعه پرروش میگو در استخر های پرورش ماهی، گود های ساختمانی، استخر کشاورزی و صنایع مختلف دیگر کاربرد فراوانی دارد. 

مزرعه پرورش میگو

عایق بندی استخر پرورش میگو با ژئوممبران(لاینر)

عایق‌بندی مزرعه پرورش میگو با استفاده از ورق ژئوممبران یک روش موثر برای حفاظت و مدیریت بهتر محیط استخرهای پرورش میگو است. مراحل اجرای این عایق‌بندی عبارتند از:

  1. آماده‌سازی سطح: ابتدا سطح استخرها باید کاملاً تمیز شده و از هرگونه ذرات و رسوبات پاکسازی شود. همچنین، اطمینان حاصل شود که سطح صاف و صیقلی باشد. در صورتیکه سطح دارای سنگ و ناهمواری باشد میتوانیم از ورق ژئوتکستایل برای پوشش کف استفاده کنیم. بعد از اینکه ورق ژئوتکستایل را نصب کردیم، میتوانیم ورق ژئوممبران را روی آن نصب کنیم تا به این ورق آسیبی وارد نشود. همچنین اگر قصد داریم تا لوله های زه کشی را در زیر بستر مزرعه قرار دهیم باید از ژئوتکستایل استفاده کنیم. 
  2. اندازه‌گیری و برش ورق ژئوممبران: ورق‌های ژئوممبران براساس ابعاد استخرها اندازه‌گیری و برش داده می‌شوند تا بتوانند به طور دقیق بر روی سطح استخرها قرار گیرند. شرکت تاپ با ارائه ورق ژئوممبران عرض 7/5متری ( هفت و نیم متری) توانسته است، با کاهش هزینه برای کارفرما میزان هدر رفت ورق را به حداقل برساند. جهت محاسبه ورق ژئوممبران میتوانید داخل سایت به صورت آنلاین مقدار تقریبی مورد نیاز پروژه را محاسبه نمایید.

  3. نصب ورق ژئوممبران: ورق‌های ژئوممبران به دقت بر روی سطح استخرها نصب می‌شوند و به کمک دستگاه ورق ها به هم جوش داده میشود و هیچگونه منفذی باقی نمیماند.

  4. تست و اعتبارسنجی: پس از نصب، عملکرد ورق ژئوممبران باید تست و بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ نقص یا نشتی‌ای وجود ندارد و عملکرد آن به صورت مطلوب است.

عایق استخر پرورش میگو

هزینه ساخت مزرعه پرورش میگو

برای شروع یک مزرعه پرورش میگو با ابعاد ۲۰ هکتاری، نیاز به سرمایه اولیه و هزینه‌های نگهداری زیر است:

  1. سرمایه اولیه: برای تهیه ۴ تا ۵ میلیون بچه میگو با در نظر گرفتن قیمت فعلی بازار (۳۰ تومان)، حدود ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است.

  2. هزینه‌های نگهداری:

    • هزینه غذای مورد نیاز: حجم غذای مورد نیاز برای ۴ تا ۵ میلیون بچه میگو تقریباً ۵۵ تن است که قیمت آن حدود ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.
    • هزینه نیروی کار: نیاز به ۴ تا ۵ نفر نیروی کار با هزینه‌های آب، برق، سوخت و ...
    • هزینه اجاره یا خرید محل: اگر اجاره یا خرید محل را هم در نظر بگیرید، به حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان سرمایه اضافی نیاز خواهید داشت.
  3. امکانات و تجهیزات لازم:

    • تاسیسات و سازه‌های لازم برای استخرها و امکانات زیرساختی.
    • پمپ‌ها برای مدیریت آب و تهویه هوا.
    • دستگاه‌های هواده و غذا ده برای تغذیه میگوها.
    • پست برق و تجهیزات الکتریکی مورد نیاز.
    • دستگاه اکسترودر و دستگاه ضدعفونی‌کننده آب و ...

با توجه به هزینه‌های گفته شده و نیازهای مربوطه، اجرای این طرح به صورت جدی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت کامل دارد.

با توجه به بررسی های به عمل آمده برای مزرعه پرورش میگو نیمه متراکم با ظرفیت تولید سالانه 50 تن و با زمینی به مساحت 10 هکتار میتوان تا 28 درصد انتظار بازدهی داشت. که با این شرایط به 3 تا 4 نیرو کار نیاز است.

اما اگر ظرفیت تولید تا 400 تن افزایش پیدا کند و نیروی کار هم به طبع تا 15 نفر افزایش داده شود میتوان تا 34 درصد افزایش بازدهی داشت. 

برای بررسی دقیق طرح اقتصادی باید تمامی عوامل موثر بر ایجاد طرح و همچنین میزان سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار داد که بتوان به اعداد و ارقام دقیق برسیم. 

عموما طرح هایی که به درستی برنامه ریزی شده باشند که بالاترین بهره وری را از آن دریافت کنیم، میتواند بازگشت سرمایه را در یک سال اول به ما بدهد. 

منابع: delosaqua 

گوگل

مهندس منظوری 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *