تاپ

تولید

کننده،

تامین

کننده

و مجری

محصولات

ژئوسنتتیک

ژئوممبران, ژئوتکستایل

زه کشی زمین فوتبال

زه کشی زمین فوتبال

زه کشی زمین فوتبال روشی است که در آن میتوان آب مازاد زمین را بدون افت کیفیت خاک به لوله هایی که در زمین قرار دادیم هدایت کنیم. در این مقاله به بررسی مزایای زه کشی و مراحل پیاده سازی آن می پردازیم.

کیفیت چمن زمین فوتبال یکی از مسائلی است که امروزه بیش از پیش به آن توجه میشود و داشتن یک زمین چمن مناسب برای برگزاری بازی ها و تمرینات تیم های فوتبال به یک مورد ضروری تبدیل شده است. با توجه به پیشرفته شدن صنعت فوتبال و هزینه هایی که برای فوتبال میشود، فراهم کردن امکانات ورزشی و فضای ورزشی یکی از ضروریات این رشته پر طرفدار می باشد. داشتن زمین فوتبال با کیفیت علاوه بر اینکه روی کیفیت بازی ها تاثیر مستقیم دارد، روی تاکتیک پذیری و اجرای برنامه هایی که مربیان پیاده سازی میکنند هم بسیار مفید خواهد بود.

چمن زمین فوتبال با توجه موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی که در آن قرار دارد شرایط نگه داری متفاوتی هم دارد. این امر توسط کارشناسان مورد بررسی قرار میگیرد و دستورات لازم برای نگه داری چمن زمین فوتبال صادر میشود.

برای پیاده سازی چمن زمین فوتبال در ابتدا عوامل محیطی مثل رطوبت، میزان بارش، شرایط مختلف آب و هوایی، ارتفاع از سطح دریا و عوامل دیگر مورد بررسی قرار میگیرد و طبق آن برنامه ریزی برای اجرای چمن ورزشگاه و نگه داری آن ریخته میشود.

روش های مختلفی برای اجرای چمن زمین فوتبال پیاده سازی می شود که قدیمی ترین و البته بد ترین نوع آن، ایجاد یک سطح صاف و خاک ریزی و بعد از آن کاشت چمن است. این روش در قدیم و در بیشتر کشور های توسعه نیافته مورد استفاده قرار میگیرد که معایب بسیاری دارد و هزیه های نگه داری چمن در این مورد بسیار بالاتر از روش های دیگر است.

 اما برای اجرای چمن زمین فوتبال روش هایی وجود دارد که میتوان در هزینه های صرفه جویی کرد و در کنار آن کیفیت بالایی را داشته باشیم.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در لیگ برتر انگلیس چرا این قدر کیفیت چمن بالاست؟

چمنی که هر سه روز یکبار روی آن بازی انجام می شود و با این حجم از بارندگی چرا آبگرفتگی روی زمین مشاهده نمیشود؟

در جواب این سوالات باید بگوییم که پیاده سازی درست و اصولی چمن زمین فوتبال میتواند جواب سوال ما باشد. اما چطور میتوانیم زمین چمن با کیفیت داشته باشیم؟

زه کشی زمین فوتبال یکی از روش های اثبات شده در دنیا است که اکثر زمین های فوتبال با کیفیت از این روش برای پیاده سازی چمن ورزشگاه از آن استفاده می کنند.

عوامل موثر در زه کشی زمین فوتبال

زیر سازی یا زهکشی زمین فوتبال بیش از هر چیزی به موقعیت جغرافیایی منطقه بستگی دارد زیرای آب هوا و بارندگی نقش اصلی را در طراحی سیستم ایفا می کنند. گام بعدی بودجه در نظر گرفته شده  برای پروژه است. اما باید در نظر داشت سرمایه گذاری در زمینه فوتبال و استادیوم ورزشی هر چه قدر که باشد چند برابر همان مبلغ در کوتاه ترین زمان چند برابر خواهد شد. زیرا ورزش فوتبال و سایر ورزش هایی که داخل استادیوم های ورزشی انجام می‌شوند بسیار محبوب هستند.

 در بهینه سازی عملکرد میدانی متخصص است که از این معیارها در انتخاب سیستم زهکشی استفاده می کند:

  • چه مقدار آب باید از زمین خارج شود؟
  • بازه زمانی قابل قبولی برای حذف این آب چیست؟
  • چه نوع خاک هایی در زمین وجود دارد؟
  • بودجه سیستم زهکشی این میدان چقدر است؟

مراحل زه کشی زمین فوتبال

  • ایجاد سطح خاکی به طول زمین فوتبال
  • حفر کانال به عمق 60 تا 100 سانتی متر
  • عایق بندی با ژئوممبران و ژئوتکستایل
  • پوشاندن روی سطح کانال
  • قرار دادن ژئودرین
  • خاکریزی
  • کاشت چمن

روش زیر سازی زمین فوتبال

در این روش یک سطح خاکی به طول و عرض زمین فوتبال ایجاد میشود که باید سفت سازی و زیر سازی مناسب آن ایجاد گردد. بعد از اینکه زمین آماده شد باید کانال هایی با فاصله از هم برای لوله هایی که میخواهیم در زمین کار بگذاریم ایجاد کنیم.

این کانال ها در عمق 60 سانت و یا 1 متر بنا به نظر مهندس و کارشناس پروژه ایجاد میشود. از این کانال ها برای انتقال و هدایت آب زمین فوتبال مورد استفاده قرار میگیرد. در زیر این کانال ها از ورق های ژئوممبران و ژئوتکستایل برای عایق بندی کانال استفاده میشود. همچنین روی لوله ها پوشانده میشود و برای هدایت بهتر آب به کانال با ژئوممبران این عمل صورت می پذیرد.

مرحله بعدی استفاده از ژئودرین ها ست که روی سطح قرار داده میشود تا بتوانیم خاک ریزی را انجام بدهیم.

حال بستر زه کشی زمین فوتبال انجام شده و خاک مناسب را هم روی سطح پهن میکنیم تا یا چمن روی آن کشت شود و یا چمن هایی که جای دیگری کشت کردیم را روی آن پهن کنیم.

این روش برای زه کشی زمین چمن طبیعی و زه شکی زمین چمن مصنوعی کاربردی است.

مزایای زه کشی زمین فوتبال

  • نماندن آب داخل زمین
  • کیفیت بالای بازی ها
  • عدم لغو بازی ها
  • استفاده دوباره از آب
  • نگه داری و حفظ چمن
  • جلوگیری از آفت و حشرات

مواردی که عنوان شد برخی از مزایای زه کشی زمین فوتبال است که به آن اشاره کردیم و میتوان به کلی مزایای دیگر هم اشاره نمود.

استفاده از روش های نوین برای ساخت زمین های ورزشی علاوه بر نگه داری آسان، میتواند کیفیت مورد انتظاری را در دسترس ما قرار دهد.

زه کشی زمین چمن مصنوعی

زمین چمن مصنوعی برای اماکن ورزشی بیشتر از چمن طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا شرایط نگه داری راحت تری دارد و از طرفی هم هزینه های نگه داری آن به مراتب پایین تر است. اما بارندگی میتواند برای زمین مشکل ساز شود که برای حل این مشکل با استفاده از ورق های ژئوممبران و کانال سازی میتوانیم آب را به کانال ها هدایت کنیم و از جمع شدن آب جلوگیری کنیم. این مورد برای مناطقی که بارندگی زیاد است و یا فصول سرد سال امکان آبگرفتگی در زمین وجود دارد بسیار کاربردی است.

زه کشی زمین چمن طبیعی

زمین چمن طبیعی بر خلاف چمن مصنوعی نیاز به رسیدگی و نگه داری بیشتری دارد. آبیاری به موقع، نور دهی، شرایط دمایی و موارد دیگر از عواملی است که باید رعایت شود تا یک چمن با کیفیت داشته باشیم. زمانیکه آبیاری انجام میشود، میزان جذب آب مورد نیاز چمن باید به دقت بررسی شود. زیرا در صورتیکه بیش از حد آبیاری انجام شود موجب گندیده شدن چمن و در نتیجه خرابی آن میشود. همچنین در برخی از بازه های زمانی نیاز است تا خاک و کود زمین تعویض و یا تقویت شود، که باید بستر مناسب برای این کار فراهم باشد. با روش زه کشی زمین چمن طبیعی نگرانی بابت میزان جذب آب نیست و عواملی مانند سفت شدن خاک و یا عدم نفوذ پذیری در این روش حل می گردد.

گروه مهندسی تاپ ( توسعه آکام پایدار البرز) عرضه کننده انواع ورق ژئوتکستایل و ژئوممبران با عرض هفت و نیم متری آماده مشاوره و اجرای پروژه های زه کشی زمین فوتبال در سراسر ایران می باشد. جهت مشاوره و استعلام میتوانید با شماره های مندرج در سایت با ما ارتباط برقرار نمایید.


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار