ژئوتکستایل

تفاوت ژئوتکستایل بافته و نبافته

تفاوت ژئوتکستایل بافته و نبافته

ژئوتکستایل بافته از رشته های بهم پیوسته بافته شده تا یک ورق یکنواخت را تشکیل بدهد. در حالی که ژئوتکستایل نبافته از یک شبکه در هم تنیده از الیاف تشکیل شده که به صورت تصادفی و غیر یکنواخت تشکیل گردیده است. در ادامه این مقاله تفاوت ژئوتکستایل بافته و نبافته را کامل بررسی میکنیم.

معرفی ژئو تکستایل بافته شده

ژئو تکستایل بافته شده از مواد مصنوعی ساخته میشوند که طبق الگویی خاص تولید می شود. استحکام بالای این محصول باعث شده تا در مواردی که نیاز به کشش بالایی داریم از ژئوتکستایل بافته شده استفاده کنیم. یکی از مزیت های ژئوتکستایل بافته شده طراحی برای فیلتراسیون بالا و با دقت بیشتری برای منافذ آن در نظر گرفته شده است.

معرفی ژئو تکستایل نبافته

ژئو تکستایل نبافته در مقایسه با بافته شده از الگوی خاصی پیروی نمیکند ولی استحکام بالاتری دارد و کشش کمتر آن عمر و دوام بالاتری را ایجاد کرده است.  ژئوتکستایل نبافته ظاهری شبیه به نمد دارد که از الیاف پلی استر و پلی پروپیلن ساخته می شود. لذا با توجه به استقامت و نفوذ پذیری بالای آب در این محصول، میتوان از ژئوتکستایل نبافته در زهکشی ها و مکان هایی که نیاز به فیلتراسیون نداریم مورد استفاده قرار داد.

کاربرد ژئو تکستایل بافته

با توجه به نوع پروژه میتوان تصمیم گیری نمود که از چه مدل ژئوتکستایل استفاده کنیم. ولی در اینجا به برخی از مواردی که میتوان از ژئوتکستایل بافته شده استفاده کنیم اشاره می شود. برای اینکه بخواهیم در عایق بندی سد ها و دیوار ها از ژئو تکستایل استفاده کنیم، نوع بافته شده آن مناسب این گزینه خواهد بود. همچنین کاربرد های دیگری همچون زمانیکه میخواهیم تفکیک لایه های خاک را انجام دهیم، میتواند گزینه مناسبی باشد. برای فیلتر کردن بخش های مختلف خاک جهت جلوگیری از شسته شدن خاک به همراه آب هم یکی دیگر از کاربرد هایی است که میتوان روی این محصول حساب ویژه باز کرد.

زمانیکه نیاز داشته باشیم از خاک در مقابل فرسایش مراقبت داشته باشیم هم این نوع ژئو تکستایل گزینه مناسبی خواهد بود

کاربرد ژئو تکستایل نبافته

با توجه به توضیحاتی که در مورد نوع نبافته ژئوتکستایل داشتیم، متوجه شدیم که برخلاف اینکه آب را عبور میدهد، میتواند فیلتراسیون خوبی را برای خاک و یا متریالی که پروژه استفاده می کنیم، باشد.

ژئو تکستایل نبافته دارای کشش کمتری است و تراکم بالاتری دارد. کاربرد ژئو تکستایل نبافته در عمران، ساخت و ساز، کشاورزی و صنایع مختلفی میتوان مورد استفاده قرار داد. همچنین میتوان برای استخر های کشاورزی از این محصول استفاده نمود. زمانیکه میخواهیم یک استخر کشاورزی راه اندازی کنیم، خاک و سنگ های کف استخر می تواند به ورق ژئوممبران آسیب وارد کند. به همین منظور عموما از ژئوتکستایل ها برای محافظت از ورق ژئوممبران استفاده میشود و باعث جلوگیری از نشتی و بالا بردن عمر ژئوممبران می گردد.

یکی از کاربرد هایی که بسیار مورد توجه قرارگرفته، استفاده در زهکشی زمین فوتبال است. نگه داری از زمین فوتبال و کیفیت مطلوب چمن امری ضروری است. برای داشتن زمین فوتبال و چمن با کیفیت مستلزم داشتن زیر ساخت مناسب برای زهکشی است. گروه صنعتی تاپ با داشتن چندین سال سابقه درخشان و استفاده از بهترین متریال توانسته در امر زهکشی زمین های فوتبال، علاوه بر کارایی بهتر چمن ها، در امر کاهش مصرف آب و دوباره استفاده کردن آن برای ورزشگاه ها پیشرفت چشمگیری را حاصل نماید.

نفوذ پذیری ژئوتکستایل بافته و نبافته

پارچه های ژئوتکستایل یک ماده غیر تجزیه پذیر هستند و مانعی بین دو فضای ایجاد شده می باشد به همین منظور عبور برخی از موارد مانند ریشه های گیاهان از آن امکان پذیر نیست.

در خصوص نفوذ پذیری نوع ژئوتکسایل بافته شده و نبافته میتوان به این نکته اشاره نمود که نوع بافته آن با توجه به منافذی که در آن قرار دارد و با گذشت زمان بر اثر سایش و یا کشش ممکن است این منافذ بزرگتر شوند. به همین منظور نفوذ پذیری ژئوتکستایل بافته شده بیشتر از نوع نبافته آن است. لذا برای پروژه هایی که میخواهیم حداقل نفوذ را داشته باشیم استفاده از ژئوتکستایل نبافته بهترین گزینه میتواند باشد.

با توجه به نوع پروژه و تفاوت ژئوتکستایل بافته و نبافته میتوانیم از این محصولات استفاده کنیم. 

مواد تشکیل دهنده ژئو تکستایل

ژئوتکستایل بافته شده از پلی استر و پلی پروپیلن و با استفاده از الگو های قطع کننده ساخته میشود که پارچه ای بسیار قوی تولید میکند.

ژئوتکستایل بافته نشده یک محصول ژئوسنتتیکی است که با پلی استر (PET) و پلیمر پلی پرویپیلن (PP) ساخته میشود. در واقع به شکل نمدی ساخته میوشد و الیاف به صورت تصادفی روی هم قرار گرفته اند.

 

آیا می توان از ژئوتکستایل برای عایق رطوبتی استفاده کرد؟

مانند یک مانع عمل می کند که از نفوذ رطوبت یا خاک جلوگیری می کند و باعث آسیب می شود در حالی که به گیاهان یا آب اجازه می دهد آزادانه عبور کنند. پارچه ژئوتکستایل برای کاربردهای ضد آب بسیار موثر است و به محافظت از مناطق آسیب پذیر در برابر آسیب های پرهزینه آب کمک می کند.

 

آیا ژئوتکستایل HDPE است؟ 

پلاستیک های صنعتی در حال حاضر طیف وسیعی از پوشش های ژئوممبران پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، ژئوسل ها و ژئوتکستایل ها را عرضه می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *