ژئوتکستایل, ژئوممبران

ساخت استخر پلیمری

استخر پلیمری

کاربرد استخر پلیمری

استخر پلیمری نوعی استخر محصور شده با ورق ژئوممبران می باشد، استخر پلیمری در صنعت کشاورزی، پرورش آبزیان، استخر ذخیره آب کارخانجات و معادن، پس آب های صنعتی و سد های باطله کاربرد دارند. در سال های گذشته با توجه به مسئله ی کمبود آب و دغدغه ی ذخیره آب در کشاورزی استفاده از این نوع استخر ها به نوعی رایج شده است. استخر پلیمری را می توان به راحتی بدون زیرسازی و بستر سازیه سیمانی اجرا کرد. نصب سریع طول عمر بالا از مشخصه های بارز استخر پلیمری می باشد. در ایران این نوع استخر ها ابتدا در معادن و کارخانجات و پالایشگاه ها رایج بودند، که از اواخر دهه هفتاد شمسی توسط کشاورزان هم در شهر های تهران، میانه، مشهد، قزوین مورد استفاده قرار گرفتند و رفته رفته از اواخر دهه هشتاد در اکثر نقاط کشور مورد استفاده قرار گرفت. از معایب استخر پلیمری میتوان به آسیب پذیر تر بودن آن نسبت به بتن در مقابل اجسام سخت اشاره کرد ولیکن هیچ جای نگرانی وجود نداردچرا که ژئوممبران ها به راحتی قابل ترمیم می باشند البته که اگر مواد اولیه ژئوممبران کاملا نو و درجه یک باشد.

ساخت استخر پلیمری

برای ساخت استخر پلیمری ابتدا باید حجم مایعی که میخواهیم در آن ذخیره کنیم را بدانیم، سپس حجم مایع و مساحت زمینی که به این امر میخواهید اختصاص دهید را به کارشناس مربوط بدهید تا طراحی استخر را انجام دهند. از آنجا که لازمه ی اجرای ژئوممبران به روی خاک داشتن دیواره ی شیب دار است، قبلا از حفاری حتما با یک کارشناس باتجربه مشورت کنید تا از اتلاف زمان و هزینه اضافه بر سازمان جلوگیری کنید، زاویه شیب استخر پلیمری باید ۴۵ درجه باشد و چنانچه امکان شیب دادن به دیواره ی استخر وجود ندارد حتما باید داخل استخر دیوار چینی شود چرا که در آینده احتمال نشست زمین و سپس ریزش دیواره وجود خواهد داشت.

البته که تراز بودن استخر امر مهمی است حتما باید به آن توجه شود بعد از اتمام حفاری سنگ ها و ریشه ها و هر گونه اجسام سفت و تیز را از بستر جدا کنید سپس محل قرار گرفتن لوله خروجی و لوله ورودی را تعیین کنید. در استخر پلیمری لوله خروجی حتما باید در کف استخر قرار گیرد و فاصله ی ۱ متر با دیواره داشته باشد و از لوله پلی اتیلنی درجه یک میبایست استفاده کرد که به راحتی با ژئوممبران جوش بخورند.

کانال ترانشه چیست؟ 

بعد از لوله گذاری خاک را تا ۷۰ درصد با قلتک زدن متراکم میکنیم و در بالای استخر به فاصله ی نیم متری از لبه ی استخر یک کانال به عرض نیم متر و عمق نیم متر حفاری کنید به این کانال ، کانال ترانشه میگویند.

استخر پلیمری در زنجان

کاربرد ترانشه

ترانشه در اصل کار مهار کردن ژئوممبران استخر پلیمری را انجام میدهد. البته که باید گفت برای استخر هایی با عمق بالای هشت متر باید فواصل ترانشه ۷۰ سانتی متر در نظر گرفته شوند ، حال با توجه به ابعاد استخر پلیمری شما ضخامت ژئوممبران باید تعیین شود در بستر خاکی و دیواره ی شیب دار تا عمق چهار متر میتوان از ژئوممبران ۱ میلی متر استفاده کرد و از عمق ۴ الی ۱۲ متر ژئوممبران ۱/۵ میلی متر دوازده الی بیست متر ضخامت ۲ میلی متر می بایست مورد استفاده قرار گیرد البته که حتما قبل از خرید، از عدم وجود تلرانس در ضخامت ژئوممبران اطمینان حاصل فرمایید. در این بین باید اشاره ای هم به نقش بسیار مهم ژئوتکستایل که پس از ساخت استخر پلیمری قابل رویت نیست بکنیم، ژئوتکستایل را میتوان یک لایه محافظ استخر پلیمری دانست وجود ژئوتکستایل بستر شما از ریزش رویش حفظ میکند، از مزایای دیگر ژئوتکستایل میتوان به جلوگیری از ساییدگی پشت ژئوممبران اشاره نمود.

خواص ژئوممبران ها

ژئوممبران ها خاصیت کرنش پذیری دارند یعنی در مقابل سرما و گرما تغییر حالت میدهند، به همین دلیل است که شما در بعضی مواقع یک استخر پلیمری را با چروک ها فراوان میبینید و در بعضی از ساعات روز بدون و یا فصل ها بدون چروک، این انقباظ و انبساط که رخ میدهد باعث کشیده شدن ژئوممبران بر روی سطح خاک میشود. این عمل باعثه ساییدگی در پشت ژئوممبران خواهد شد با استفاده از ژئوتکستایل دیگر نگران این ساییدگی و افتادن خط و خش به ژئوممبران نخواهیم بود، در استخر های پلیمری بر خلاف باور مشتریان که فکر میکنند ژئوممبران در کف استخر بیشترین فشار را متحمل میشود، باید بگوییم بیشترین فشار بر روی ژئوممبران در لبه ی بالایی استخر میباشد. حال برای نرم کردن سطح لبه استخر پلیمری باید از یک لایه نرم و بادوام استفاده کرد که آن لایه ژئوتکستایل میباشد، ژئوتکستایل ها از مواد پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته میشوند دسته بندی ژئوتکستایل ها به صورت های بافته یا نبافته، کلندر شده یا کلندر نشده قابل عرضه میباشند.

ژئوتکستایل در گرماژهای مختلف قابل تولید میباشد، گروه صنعتی تاپ با دارا بودن سه خط تولید ژئوتکستایل قابلیت تولید ژئوتکستایل از گرماژ دویست گرم در هر متر مربع تا هزار و دویست گرم در هر متر مربع را دارد گرماژ ژئوتکستایل بسته به نوع و جنس خاک منطقه تعیین میگردد. چرا که یکی از کار های ژئوتکستایل جلوگیری از ریزش خاک میباشد، پس از نصب لایه ژئوتکستایل و ژئوممبران نوبت به آبگیری استخر پلیمری میرسد استخر های پلیمری در اولین آبگیری نباید یک سره آبگیری شوند، به دو دلیل یک اگر جایی از خط جوش به دلیل خطای انسانی ناقص مانده است تکمیل و اصلاح شود و دلیل دوم نشستن و جاگیری درست ژئوممبران در بستر با کنترل فشار و وزن آب به این منظور که چنانچه وزن آب به یکباره وارد استخر شود احتمال کشیده شدن و در نتیجه بیرون آمدن ژئوممبران از کانال ترانشه وجود خواهد داشت پس بهتر است استخر پلیمری را به فاصله ی هر۱۲ ساعت ۱ متر آبگیری کنید
برای مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *